Zvláštní zpráva o způsobu zajištění plnění zákonné povinnosti konkursního správce zajistit vedení transparentního účetnictví a plnění všech s tím souvisejících povinností stanovených příslušnými zákony a prováděcími předpisy

S ohledem na obecně známé skutečnosti, které se v případě vstupu středně velkého a velkého úpadce (dlužníka) do konkursního režimu nezřídka stávají, je konkursní správce ihned na počátku svého působení u úpadce konfrontován s plněním jeho zákonných povinností vůči správci daně, správě sociálního zabezpečení, zdravotním pojišťovnám a úřadům práce. U všech těchto subjektů je okamžikem vstupu do své funkce konkursní správce považován za osobu, která musí ze zákona zajistit plnění jimi požadovaných povinností, a to bez ohledu na skutečný stav (kondici personální i materiální), v jaké se úpadce v době rozhodování o jeho úpadku nalézá. Konkursnímu správci zbývá pouze jeho odborná erudice a manažerské schopnosti, aby se v řádu týdnů rozhodl, jakým způsobem bude plnit povinnosti, které na něj ze zákona přešly. V rámci tohoto rozhodovacího procesu se musí správce esenciálně vypořádat s úvahami, jakým směrem se bude konkursní řízení vyvíjet, po jak dlouhou dobu lze předpokládat jeho běh, jaká je míra ochoty úpadce k spolupráci, k transparentnosti a k ochotě pustit si nestranného odborníka „do své kuchyně“, kde má mít (a bude mít) rozhodující slovo.

V případě konkursního řízení prohlášeného na majetek úpadce TESLAMP byla situace v roce 2002 více než složitá. Samotné konkursní řízení bylo vedeno již od roku 2000, podnik byl stále provozován, výroba světelných zdrojů probíhala systémově podle zavedených vnitropodnikových pravidel a byla znát snaha udržet spolupráci s obchodními partnery a dodavateli. Z pohledu vedení účetnictví a přípravy podkladů pro plnění daňových povinností bylo v takto velkém podniku s mnoha výrobními závody využíváno (tehdy poměrné běžné) tzv. vnitropodnikové účtování, na jehož základě si jednotlivé závody vystavovaly interní doklady, na jejichž základě se vnitřně sledovala výkonnost a rentabilita segmentů výroby. Vzhledem k nedokonalosti tohoto systému a nemožnosti implementace tehdy nedostupných (pozn. zejména pro jejich enormní cenu) informačních softwarů docházelo k poměrně komplikované tvorbě výstupů vůči správcům daně, správě soc. zabezpečení, zdravotním pojišťovnám.

Správce konkursní podstaty se při uvážení všech aspektů tohoto stavu rozhodl změnit systém vedení účetní od základu a ve spolupráci s věřitelským výborem vsadil na externího dodavatele účetních služeb, přičemž vůči jeho požadavkům na vstupní informace vytvořil odpovídající zázemí ze zbývajících zaměstnanců úpadce. Tento systém se během několika měsíců zaběhl a jeho výstupy byly postupem času natolik transparentní, že umožnily konkursnímu správci nejen plnit řádně a včas veškeré povinnosti vůči správci daně, ale rovněž usilovat o uznání úplnosti a správnosti vedení účetnictví auditorem, což byl velice silný argument při jakémkoliv dalším jednání se správcem daně v otázkách postupné úhrady daňových nedoplatků, řízeních o vratkách DPH a uplatňování daňových ztrát z minulých účetních období jako daňově uznatelných položek.

Spolupráce s auditorem, vynaložené výdaje a úsilí vynaložené na průkazné vedení účetní agendy bylo korunováno úspěchem např. při uzavírání soudního smíru s Komerční pojišťovnou, a.s., zpětného vypořádávání platby 0,5 mld. Kč České spořitelně a.s. a inkasování hyperochy z konkursu vedeného na majetek úpadce TES Praha, a.s. Ve všech těchto případech se jednalo o finanční operace v řádech vyšších desítek a stovek milionů korun a u všech těchto operací byl aplikován přímý dohled auditora nad způsobem jejich zaúčtování a vykazování.

Všem konkursním věřitelům jsou k dispozici na těchto webových stránkách auditorské zprávy z období let 201520162017201820192020202120222023.

Vyhotovil: Mgr. Pavel Klán; Praha 14. srpna 2024


Tuto zvláštní zprávu správce konkurzní podstaty si můžete zobrazit i jako soubor PDF.

245937